02 октомври 2025
Коя е Боряна Пейчева?
Боряна няма педагогическо образование, но избира да посвети опита си от бизнеса и технологиите на кауза, която за нея е най-смислена – образованието. Започва като ментор на гимназисти, а по време на пандемията насочва усилията си към родния град Стара Загора. Там участва в инициативи с училища и в създаването на ПГКНМА „Проф. Минко Балкански“. Работи за развиване на умения по програмиране, дигитална грамотност и предприемачество – все области, от които учениците имат остра нужда.
Защо избра да работиш за подобряване на образованието в България?
Защото вярвам, че ако искаме Стара Загора – и България – да се развиват, трябва да започнем от децата. Днес виждам пропаст между това, което училището предлага, и уменията, които са нужни на пазара на труда. С навлизането на AI тази пропаст само ще се увеличава. Ако не изградим у учениците критично мислене и дигитални умения още в училище, рискуваме винаги да наваксваме, вместо да водим. За мен образованието е най-устойчивата инвестиция в бъдещето.
Каква е основната цел на образованието за всяко дете?
Да му даде увереност, че може да избира и да изгражда собственото си бъдеще. Не става дума само за знания, а за умението да разбираш света и да намираш своето място в него. Училището трябва да развива любопитство, критично мислене и способност за решаване на проблеми – с детето в центъра на процеса.
Ако можеше да промениш едно нещо в образованието още утре, какво би било то?
Бих променила начина, по който се управляват училищата – от това зависи всичко останало. Когато директорът е правилният човек, училището се преобразява. Не по-малко важно е и как преподаваме – повече практика, проекти и реални задачи вместо сухо заучаване. Учениците са най-мотивирани, когато виждат смисъл в това, което създават.
Кое е най-важното знание, което всеки ученик трябва да си вземе от училище?
Че животът е в неговите ръце и че истинското учене започва именно след училище. Всичко около нас ще се променя – технологии, професии, пазари – но ако едно дете напусне училище с увереността, че може да се адаптира и да търси нови знания, то ще бъде подготвено за всяко предизвикателство.
Как си представяш бъдещето на образованието след 10 години?
Виждам го по-гъвкаво, персонализирано и близо до реалния живот. Новите дигитални инструменти ще позволят на децата да учат със свое темпо и според интересите си. А най-важното – учителите няма да са просто преподаватели на знания, защото това вече го правят технологиите, а ще бъдат ментори, вдъхновители и примери за подражание.
Това интервю е част от нашата поредица „Буки Посланици“. Следете блога ни, за да се срещнете и с останалите вдъхновяващи учители и директори, които заедно променят образованието отвътре.
Автор: Екипът на Буки