с подкрепата на Фондация “Америка за България”
интервю

Буки Посланик: Боряна Пейчева

02 октомври 2025

buki_ambassador_boryana_peicheva (3)

Буки Посланиците са нашата мрежа от съмишленици – хора, която следят какво се случва в образованието и съзнателно участват в промяната му отвътре. Те въвеждат нови идеи, насърчават екипите си и показват, че знанието е жива, човешка връзка. 
Интервюто е част от поредицата разговори с нашите Буки Посланици – вдъхновяващи учители и директори, които са свързани с мисията ни да правим ученето по-смислено и достъпно. 

 

Коя е Боряна Пейчева? 

Боряна няма педагогическо образование, но избира да посвети опита си от бизнеса и технологиите на кауза, която за нея е най-смислена – образованието. Започва като ментор на гимназисти, а по време на пандемията насочва усилията си към родния град Стара Загора. Там участва в инициативи с училища и в създаването на ПГКНМА „Проф. Минко Балкански“. Работи за развиване на умения по програмиране, дигитална грамотност и предприемачество – все области, от които учениците имат остра нужда. 


Защо избра да работиш за подобряване на образованието в България? 

Защото вярвам, че ако искаме Стара Загора – и България – да се развиват, трябва да започнем от децата. Днес виждам пропаст между това, което училището предлага, и уменията, които са нужни на пазара на труда. С навлизането на AI тази пропаст само ще се увеличава. Ако не изградим у учениците критично мислене и дигитални умения още в училище, рискуваме винаги да наваксваме, вместо да водим. За мен образованието е най-устойчивата инвестиция в бъдещето. 


Каква е основната цел на образованието за всяко дете? 

Да му даде увереност, че може да избира и да изгражда собственото си бъдеще. Не става дума само за знания, а за умението да разбираш света и да намираш своето място в него. Училището трябва да развива любопитство, критично мислене и способност за решаване на проблеми – с детето в центъра на процеса. 


Ако можеше да промениш едно нещо в образованието още утре, какво би било то? 

Бих променила начина, по който се управляват училищата – от това зависи всичко останало. Когато директорът е правилният човек, училището се преобразява. Не по-малко важно е и как преподаваме – повече практика, проекти и реални задачи вместо сухо заучаване. Учениците са най-мотивирани, когато виждат смисъл в това, което създават. 


Кое е най-важното знание, което всеки ученик трябва да си вземе от училище? 

Че животът е в неговите ръце и че истинското учене започва именно след училище. Всичко около нас ще се променя – технологии, професии, пазари – но ако едно дете напусне училище с увереността, че може да се адаптира и да търси нови знания, то ще бъде подготвено за всяко предизвикателство. 


Как си представяш бъдещето на образованието след 10 години? 

Виждам го по-гъвкаво, персонализирано и близо до реалния живот. Новите дигитални инструменти ще позволят на децата да учат със свое темпо и според интересите си. А най-важното – учителите няма да са просто преподаватели на знания, защото това вече го правят технологиите, а ще бъдат ментори, вдъхновители и примери за подражание. 

Това интервю е част от нашата поредица „Буки Посланици“. Следете блога ни, за да се срещнете и с останалите вдъхновяващи учители и директори, които заедно променят образованието отвътре. 

 

Автор: Екипът на Буки