с подкрепата на Фондация “Америка за България”
интервю

Умения за утре от Пламена Янева, Лидл България

01 септември 2025

post_campaign_tomorrowskills_lidl


Кампанията „Умения за утре“ дава глас на визионери и компании, които вярват в силата на ученето, споделят ценностите ни и допринасят за изграждането на по-добра и пълноценна училищна среда. Споделяме с Вас ефекта от  дългосрочният ангажимент към образованието на хора и организации, които инвестират в нови подходи и технологии  в подкрепа на ученици и учители. 

 

Кампания „Умения за утре“ заедно с Лидл България – една от водещите търговски вериги в страната, която освен с модерна търговска концепция е позната и с устойчивите си инициативи в подкрепа на обществото и образованието. Компанията развива собствени програми за млади хора, насочени към изграждане на умения за бъдещето, и реализира дългосрочни партньорства с организации, които променят образователната среда. 

Пламена Янева е ръководител отдел „Развитие и ангажираност“ в Лидл България вече 6 години. С над 20 години опит в международни компании, тя изгражда експертиза в обучението и развитието на хората и е силен застъпник за значението на уменията и образованието като двигател на устойчивото бъдеще. 

Untitled design (10)

Как си представяте професиите на бъдещето и какво трябва да правим ние, като общество, за да сме подготвени за тях?   

Ние вече усещаме промените, които бързото навлизане на технологиите в живота ни носи. Естествено професиите започват да се адаптират – голяма част все повече ще бъдат насочени към технологии, изкуствен интелект, но също така и в посока медицина, биотехнологии, екология. Вярвам, че има и професии, които ще станат по-необходими от всякога – такива, които не могат да бъдат изместени от технологии, свързани с общуване на човешко ниво, креативност, критично мислене. 

За да сме подготвени като общество са нужни промени в образованието, културата и обществото – кампании за критично мислене, за отсяване на фалшиви новини, на измами, подкрепа за психичното здраве – адаптивността изисква особена форма на устойчивост вече, в бизнеса – преквалификация и обучение през целия живот, за да останем адекватни на случващото се.  

Какви умения трябва да се развиват в училище?  

В училище е необходимо истинско въвеждане на актуални дигитални умения. В Китай например официално се насърчава интеграцията на изкуствения интелект още в началното образование. Същевременно е важно да се заложи на критично мислене, креативност, управление на стреса, управление на социалните мрежи, работа в екип, решаване на проблеми. Всъщност това са и част от уменията, които нашите служители поискаха да развият в програмата на Лидл България „Уменията на 21 век“. Това са и уменията, които ни правят успешни днес. Интересът към тези обучения се оказа толкова висок, че местата се изчерпваха в рамките на няколко часа след обявяване на записвания. Удовлетвореността на участвалите също е изключително висока – 93%. Това ни мотивира да създадем и собствен образователен видеокаст със същото име. Защото т.нар. меки умения изглеждат познати като тема, но всъщност начинът, по който се придобиват, не се учи в училище и не е никак лесен. 

Нужно е и обучение на учителите по нови технологии, повече практическо обучение, стажове за учащите, връзка с бизнеса – заради бързината, с която се случват промените, е необходима постоянна актуализация на уменията в реалния живот. 

Социалните умения също е важно да бъдат насърчени в училище, защото те формират активни граждански позиции. В това отношение ние се гордеем с инициативата #teamlidl за нашето утре, в която наши служители и техните деца реализират каузи в полза на местните общности, в които живеят и работят. 

Вярваме и, че темата за начина, по който се храним,  трябва да намери своето място в образователната система. До момента тя най-често се разглежда през призмата на личното здраве. С информационната и образователна кампания #ХраненеСмисъл обаче въвеждаме нова перспектива – поставяме акцент и върху връзката между хранителните избори, природата и устойчивото развитие. Този аспект до момента не е намирал широко отражение, но е важна част от изграждането на отговорни и информирани млади хора, които разбират връзката между личния избор, здравето и бъдещето на планетата ни. 

Защо вярвате, че програмите на Буки и Фондация "Телерик Аакдемия"  подкрепят бъдещето на децата ни?  

В Лидл България вярваме, че устойчивото бъдеще започва с образовани, здрави и вдъхновени деца. Затова подкрепяме инициативи, които развиват потенциала им и ги учат на умения, важни за живота. Програмите на Буки и Фондация "Телерик Академия" са именно такива – пример за устойчивост и съвременен подход към образованието. Те създават среда, в която децата учат чрез преживяване, развиват критично мислене и изграждат увереност и предоставят възможности за личностно израстване. 

В Лидл България вярваме в силата на новаторството – не просто като ценност, а като практика, която прилагаме в ежедневната си работа. Развиваме собствени инициативи с нестандартен и ангажиращ подход, които отговарят на нуждите на съвременното общество, и целенасочено търсим партньори, които споделят тази визия. Работим с организации, за които иновациите и творческото мислене са основа за положителна промяна, защото вярваме, че чрез съвместни усилия можем да постигнем реално и устойчиво въздействие. 

Като партньор на Буки по кампанията #ХраненеСмисъл, имаме възможност да допринесем за създаването на съдържание, което не само образова, но и вдъхновява децата да правят осъзнати избори, свързани с начина им на живот. С инициативата поставяме темата за осъзнатото хранене в центъра на общественото внимание, като я разглеждаме не само през призмата на личното здраве, но и като фактор с пряко въздействие върху природата и устойчивото развитие – подход, който е новаторски за българския контекст. Именно тази перспектива прави кампанията толкова значима и актуална, особено в работата с деца, които са бъдещите носители на промяната.

Как бизнесът подкрепя уменията на младите хора? 

Младите хора наистина имат нужда от подкрепа в развитието на уменията си. Те също така носят със себе си нова нагласа, нови знания, ентусиазъм. В Лидл България държим постоянна връзка с младите хора, и се радвам да сме привлекателен избор за техен пръв работодател. На база на техните желания и стремежи създадохме напр. стажантската ни програма. Тя е за студенти в първите курсове на висшето им образование, отново през лятото. Те работят по конкретен проект в стратегическите отдели в компанията и виждат реален резултат от работата си. 

Практикантската ни програма е ориентирана към младежи на възраст 16-18 години  и дава възможност за първа лятна работа в магазините ни в цялата страна. 

Трейни програмата е за висшистите без трудов опит, която ги изстрелва на бързата писта към ръководни позиции.  

Не спираме до тук, през настоящата година развихме и иновативен формат, наречен Career Up. С помощта на кариерни консултанти и в поредица от събития предоставяме кариерни консултации през модерни приложения и лична консултация на тийнейджъри, но и на техните родители, които следва да имат подкрепяща роля в този процес. Работим активно с училища, университети и неправителствени организации, за да отговаряме на различните потребности на ученици, студенти и представители на малцинствени групи. През мотивиращи срещи, кариерни консултации, работа по бизнес казуси или дни на отворените врати в компанията, споделяме опит, насърчаваме ученето, отвореното съзнание за нови гледни точки, промени. 

Какво мислите за използването на изкуствен интелект в училище?  

Смятам, че изкуственият интелект е част от дигиталната грамотност в наши дни. Така както се изучава работа с компютър, така е нужно да се изучава и изкуствен интелект. Скоро работата с ChatGPT, автоматизациите ще са толкова навлезли в професиите, че овладяването им ще е по-важно умение от работата с word, excel. Наравно с това обаче е ключово младите хора да развият и критичност, каквато той не притежава, да знаят, че той също греши или може да подвежда, „халюцинира“, важно е да спазват етични правила, авторски права, да разберат опасностите и как да го използват пълноценно.  

Имате ли стажантски програми с насоченост към развитие на учениците?  

Разбира се. За ученици разработихме практикантска програма, която предоставя възможност за първа работа и която за първи път през 2025 г. ориентирахме към непълнолетни.  440 младежи работят това лято в магазините на Lidl в цялата страна, като над 70% от тях са непълнолетни. Това подчертава факта, че Gen Z активно се ориентират към възможности за финансова независимост и развитие. Обратната връзка показва, че над 90% от практикантите биха препоръчали програмата на свои връстници, а топ 3 факторите, които оценяват най-високо са екипа, знанията и уменията, както и това, че се чувстват полезни.  

Стажантската ни програма адресира нуждите на студентите, а именно трупане на опит в динамична корпоративна среда през работа по конкретен проект с конкретни резултати. Най-важното е, че имаме приемственост при програмите. Практикантите ни се връщат едно или две лета по-късно като стажанти в компанията. Това показва, че като работодател сме си свършили добре работата – предоставили сме им подкрепяща среда, интересни предизвикателства и възможности, които водят до развитие. 

Автор: Екипът на Буки